moda

Badanie rynku plus size w Polsce. Mamy wyniki!

By  | 

Wszystkie zasługujemy na to, żeby nosić ubrania, które są nie tylko piękne i dobrej jakości, lecz także dopasowane do naszych typów figury i upodobań. Dzisiaj wiele z nas kupuje ubrania nie takie, jakie by chciało, ale takie, jakie są akurat dostępne. To się musi zmienić.

Badanie rynku plus size, które przeprowadziłyśmy na +MAG-u było pierwszym tego typu badaniem w Polsce. Nikt wcześniej nie pytał dziewczyn i kobiet z plusem, jakie ubrania chcą nosić i czego im brakuje w polskich sklepach. A szkoda, bo wyniki wiele mówią o kondycji polskiej branży mody plus size.

W ankiecie pytałyśmy Was m.in. o to, czego Wam brakuje w polskich sklepach, jakie ubrania nosicie najczęściej i gdzie je kupujecie, ile pieniędzy przeznaczacie na zakupy ubraniowe, czy lubicie modowe imprezy i czy skorzystałybyście z porad stylistów.
Jak widać, pytań było sporo, dlatego tym bardziej cieszymy się, że spłynęło do nas tak wiele odpowiedzi! W ankiecie wzięło udział kilkaset dziewczyn i kobiet w różnym wieku, z większych i mniejszych miejscowości z całej Polski.

W naszym badaniu wzięły udział kobiety głównie w wieku od 21 do 50 lat mieszkające przeważnie w średnich i dużych miejscowościach i noszące rozmiary od 46 do 52.

Czy coś nas zaskoczyło? Sporo!

W zdecydowanej większości jesteście fankami kupowania ubrań w sklepach stacjonarnych, ale już prawie połowa z Was przyznaje, że woli robić zakupy on-line. W sklepach internetowych przeszkadza Wam konieczność zwracania nietrafionych zakupów i… brak przymierzalni, ale nie zmienia to faktu, że co dziewiąta z Was ponad 90% swoich ubrań kupuje właśnie przez internet!

W polskich sklepach z modą plus size najbardziej brakuje Wam codziennych sukienek (tak zadeklarowała aż połowa z Was), spodni (prawie połowa z Was nie może kupić takich, które by im odpowiadały!), okryć wierzchnich i bielizny w dużych rozmiarach. Ponad połowa narzekała na mały wybór codziennych ubrań dobrej jakości, zbyt wąską rozmiarówkę i brak dostępu do zagranicznych marek.

Jak się okazuje, nadal dużym problemem jest pokazywanie ubrań plus size na szczuplejszych modelkach – wiele z Was deklaruje, że trudniej jest im kupić ubranie w sklepie internetowym jeśli nie widzicie, jak układa się na krągłej sylwetce (halo, czy czytają to może jacyś producenci odzieży?;)).

Chcecie modnych krojów, niższych cen, nowoczesnego wzornictwa, dobrej jakości ubrań codziennych, porządnej bielizny i … kolorowych ubrań sportowych. I wiele z Was narzekało, że są to rzeczy prawie nie do kupienia w Polsce.

Lubicie wszelkie modowe imprezy, takie jak pokazy i targi. Aż ponad 70% z Was deklarowało chęć udziału w takiej modowej imprezie zwłaszcza, jeśli będzie odbywać się w centrum handlowym lub w innym łatwo dostępnym miejscu.

Co dalej?

Na zachodzie Europy i w Stanach Zjednoczonych rynek odzieży plus size rozwija się w błyskawicznym tempie. Świadczy o tym chociażby tworzenie oddzielnych linii z modą w większych rozmiarach w popularnych sieciówkach (tak zrobiło mi.in. Mango i River Island), ale też rosnąca w błyskawicznym tempie popularność modelek plus size, czego najlepszym przykładem jest Ashley Graham, która została pierwszą modelką chodzącą na pokazach Paryskiego Tygodnia Mody.

Polski rynek plus size najlepsze czasy ma jeszcze przed sobą. Miejmy nadzieję, że i my doczekamy się niedługo świetnej mody w dużych rozmiarach.

fot. Daria Mochalska Fotografia

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *